maandag 2 juli 2007

Ik begrijp dat u wilt onderhandelen mevrouw ?

Vandaag was de intake i.v.m. de komende bestralingen.
Tussen M. zijn drukke werkzaamheden door (de komende veertiendagen moet hij met een beperkte groep mensen een kwartaalrapportage zien te maken in minder uren dan normaal) zijn we via de Harreweg naar het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft gereden.
Als de doseerinstallatie in Midden- Delfland niet in werking is bedraagt de reistijd 20 minuten.Ik had al op de site van het RDGG gezien dat Dokter Niël waarschijnlijk een jonge Belgische dokter was en dit bleek te kloppen. Een hele rustige man die alle tijd had.


De behandeling bestaat uit 35 bestralingen (verdeeld over 7 weken) waarvan er 25 op de gehele borst plaatsvinden en 10 gericht op het gebied waar de tumor is verwijderd.
Om de DCIS die nog in de borst is achtergebleven te killen krijg ik 2 bestralingen extra.

Alvorens de behandelingen gaan beginnen vindt er een simulatie plaats om precies het gebied te bepalen en er voor te zorgen dat delen die niet bestraald hoeven worden ook niet meegenomen worden. Ook volgt er nog een gesprek met een verpleegkundige die alle voorschriften gaat vertellen.

Toen kwam de datum ter sprake. Als het aan de dokter lag zou ik binnen drie tot vier weken na de laatste chemo (13 juli) beginnen.

Ik was goed voorbereid en was vanochtend ook al via de mail door Marloes op de hoogte gebracht van haar intake eerder deze morgen in de Daniel den Hoed.
Zij had ook deze termijn te horen gekregen en was met een dilemma naar huis gegaan.
De dokter moest lachen en zei: "Ik begrijp dat u wilt onderhandelen mevrouw ?
"
Nu die onderhandelingen verliepen vlot. Samen kwamen we tot de conclusie dat starten 5 weken
na de laatste chemo ook zo zijn voordelen had:

  • In augustus wordt er een nieuwe CT scan in het RDGG in gebruik genomen waarvan ik dan gelijk gebruik kan maken. Totnu toe werden er alleen rontgenfoto's van het hart gemaakt maar vanaf augustus wordt er een uitgebreide CT scan gemaakt om later te kunnen bekijken of er door de bestralingen hartschade is opgelopen. Het is mijn linkerborst dus in mijn geval een voordeel.

  • Hij gaat zelf ook met vakantie en nu hoeft hij mij niet over te dragen aan een collega.

  • Op vakantie gaan is volgens hem ook beter voor mijn hart en herstel.
    Dus prettige vakantie ik zie u 20 augustus terug en dan gaan we in die week alles opstarten.(simulatie, uitleg e.d.)

Sinds afgelopen week merk ik dat de hormonsters, aan het werk gezet door de chemo flink bezig zijn in mijn lijf.
Waterlanders die totnutoe uitbleven (op de dagen in Texel na) kwamen en komen spontaan opzetten en de koude rillingen lopen over mijn lijf.

Wist afgelopen week even niet wat ik met mezelf aanmoest en moest dan ook uitkijken dat M. die verschrikkelijk zijn best doet niet de volle laag zou krijgen.

Want dat mag best nog wel eens hardop gezegd worden:

M. je bent een wereldman
, als er iemand is die me steunt dan ben jij het wel.
Hoe hij het allemaal voor elkaar krijgt weet ik niet maar volgens eigen zegge loopt alles nog redelijk zolang hij hier en daar een steek mag laten vallen.

Gistermiddag hebben we heerlijk een paar uur op ons tuinbankje in de zon gezeten en alles nog eens voor onszelf op een rijtje gezet en lopen mijmeren over toekomstplannen.

Toen ik net geopereerd was kreeg ik bezoek van K. die twee jaar geleden ook alle behandelingen voor borstkanker heeft ondergaan. Ze vertelde me toen dat in de periode van de behandelingen haar wereldje steeds kleiner was geworden en dat ik me daar op voor moest bereiden.
Dacht toen wat raar, dat gaat mij niet gebeuren.

Nu we een tijdje verder zijn begrijp ik haar. Ook mijn wereldje is kleiner geworden. De achtertuin is mijn buiten en met een zonnetje is het daar heerlijk en veilig.

  • Ik kan niet meer in mijn auto stappen die staat zo goed als nieuw ongebruikt voor de deur. (Mech maakte vorige week de opmerking: raar de ene heeft geen auto en wil er een, en de ander heeft er een maar kan hem niet gebruiken)

  • Drukke trams en groepen mensen kan ik beter vermijden i.v.m. loslopende virussen.

  • Mijn chemobrains werken niet mee.

  • Borstkanker hebben is geen nieuws meer maar een gegeven.

Door de wetenschap dat ik na de laatste chemo even een paar weekjes rust krijg zullen de komende vier weken heel wat makkelijker zijn.
Ben dus helemaal happy. Toch nog even weg en weer opladen voor de volgende periode.

Het is tenslotte ook voor K. zomervakantie en hoe suf hij een vakantie in Nederland ook vindt negen weken thuishangen is ook niet alles.

Car


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed zeg, toch even lekker weg, caravannetje mee, helemaal top.
Hier nog mega druk, nu weer OR vergadering, tuin van school moet af, werk moet af, halfjaar cijfers moeten af. Maar goed, we zijn lekker bezig. Ben ik trouwens de inlog van dit blog ook weer vergeten, daarom maar als anoniempje doei Mir

Anoniem zei

Hoi Carla,

Ik lees dat je even pauze hebt, ik hoop dat je even lekker kunt bijtanken. Wat een vakatie in ned. betreft, (op de afgelopen dagen na) lijkt het hier continu zomer dus K. kan vast lekker zwemmen en leuke meisjes zijn overal toch. Geniet er lekker van met je gezin.

Groetjes, Marja

Anoniem zei

Hoi Car, lekker dat je toch op vakantie kan. en dat je dokter ook zo leuk meewerkt. Het kan niet anders dat je mooi weer krijgt anders zou het niet eerlijk zijn want jullie hebben het verdiend. Een hele leuke zonnige vakantie..kus Eel

Anoniem zei

Lekker genieten van de komende tijd meid!!
Nu maar hopen op mooi weer.
Goed van je trouwens dat je met succes onderhandeld heb!!!

Anoniem zei

he meis,

even rust tussen de behandelingen is alleen maar goed voor lijf en hoofd!
Even niets aan je hoofd en lekker aan kunnen sterken.
Je onderhandelingen hebben dus goed uit gepakt!!!