zondag 15 april 2007

Om maar direct met de deur in huis te vallen....


Email 2 maart 2007

Lieve allemaal,

Aan het eind van deze voor ons zo bewogen week wil ik een ieder die al op de hoogte is informeren over de stand van zaken en een ieder die we nog niet gesproken hebben afgelopen week het nieuws vertellen.

Afgelopen dinsdag heb ik na een aantal dagen spanning in het Vlietland te horen gekregen dat de knobbel die ik in mijn borst voelde een kwaadaardige hormoongevoelige tumor is.
Op dat moment wordt direct de keuze voorgelegd om voor een borstbesparende operatie of amputatie te kiezen. Alle voors en tegen worden uitgelegd maar nog niet alles dringt echt door.
Vandaar dat we gevraagd hebben of we afgelopen donderdag nog een keer bij de chirurg terug mochten komen om zo onze vragen nog beantwoord te krijgen.
Dit was gelukkig geen enkel probleem.
Woensdag hadden we al een afspraak met de oncologisch verpleegkundige die al weer wat vragen kon beantwoorden hierdoor was ik donderdag al zo ver dat ik aan de chirurg (dokter Han) door kon geven dat ik graag borstbesparend geopereerd wilde worden met als behandeling de Sentinel node Scan. Tijdens de echo die gemaakt is was n.l. niet te zien dat mijn klieren in de oksel aangetast zijn (dus hoop op geen uitzaaiingen).
Door de Sentinel node scan is het mogelijk om tijdens de operatie een van de hoofdklieren in de oksel de verwijderen in de hoop dat die daadwerkelijk schoon blijkt te zijn. De kans dat de overige klieren dan behouden kunnen blijven blijft hierdoor aanwezig. (zgn ruiming van het okselkliertoilet)
A.s. maandag vindt de operatie al plaats. Als ze daadwerkelijk de schilwachtklier vinden mag in s'avonds al weer naar huis. Het is dan 10 dagen wachten op de uitslag.
Als de klier daadwerkelijk schoon is en de tumor geheel verwijderd is volgen er na enkele weken nog ongeveer 33 bestralingen.
Is de klier niet schoon dan volgt plan B: Alsnog verwijdering van het okseltoilet en ook kan het zijn dat er wederom geopereerd wordt als de snijranden van de tumor niet schoon zijn.
Ook kan de borst alsnog verwijderd moeten worden. Er is tegen ons verteld het is steeds als als als.....dan dan dan....
Ik ga echter van het positieve uit.
Hoe het ook loopt ik wilde toch ook graag een ieder die nog niet op de hoogte is het verhaal vertellen omdat de komende weken "hopelijk" in het teken zullen staan van de bestralingen en ik de afgelopen week al gemerkt heb dat ik waar ik anders tegen iemand zou zeggen zullen we eens afspreken nu lekker nog even mijn mond hield om de agenda schoon te houden.
Diegene die al iets wisten wil ik alvast bedanken voor alle lieve reactie's.
Lieve groet

Car



p.s. mochten jullie zien dat ik iemand vergeten ben waarvan je zelf vindt dat je diegene hiervan op de hoogte wil brengen schroom dan niet om deze email door te sturen.

Geen opmerkingen: