vrijdag 28 september 2007

Polikliniek Klinische Genetica

Tijdens eens van de gesprekken met de internist-oncoloog werd me verteld dat ik op basis van leeftijd en familiaire belasting in aanmerking kwam voor erfelijkheidsonderzoek.
Ik moest voor mezelf overdenken of ik dit onderzoek uit wilde laten voeren en zelf contact opnemen met de polikliniek klinische genetica van het Erasmus MC.
Was er voor mezelf al snel achter dat ik ook deze uitslag wil weten, gezien het feit dan maar 5 tot 10% van de borstkanker verkregen is door erfelijke aanleg is de kans heel groot dat ik niet erfelijk belast ben.
Die wetenschap zal ook weer een stuk rust brengen.
En van mijn kop in het zand steken heb ik nooit gehouden.
Daarnaast speelt ook nog de vraag of ik Zoladex wil blijven gebruiken of toch mijn eierstokken zal laten verwijderen.
Natuurlijk heb ik me ook gerealiseerd dat ik door dit onderzoek uit te laten voeren mijn naaste omgeving ook bij het verhaal zou kunnen betrekken en een positieve uitslag heel wat gevolgen met zich mee zal brengen.

Gisteren veel eerder dan verwacht stond de afspraak.
Vooral mijn moeder is goed op de hoogte van het wel en wee van de familie en zowel zij als pa zijn dan ook met me meegegaan.
Het was een zeer uitgebreid rustig gesprek waarin zelfs aandacht besteed werd aan de emoties in de afgelopen maanden. Ik onderga dan wel alle behandelingen maar voor mijn naaste is het ook niet niks.

De stamboom van zowel mijn moeders als vaders zijde is in kaart gebracht en de komende twee maanden gaat gebruikt worden om oude dossiers op te vragen.
Het is misschien in dit kader goed om te vermelden dat er zonder persoonlijke toestemming nooit dossiers opgevraagd kunnen worden.
Over twee maanden staat de volgende afspraak en dan moet ik officieel doorgeven of ik door wil gaan met het onderzoek.
Er zal dan bloed afgenomen worden om de aanwezigheid van een tweetal genen BRCA1 of BRCA2 te onderzoeken.
De uitslag van het onderzoek volgt pas over 6 maanden.

Car

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb het er ook over gehad met de internist. Bij mij komt het in de familie niet voor, maar ik heb wel een dochter. Ik wil toch ook zo'n onderzoek. Mocht er een verhoogd risico voor haar zijn, dan wil ik dat ze regelmatig gecontroleerd gaat worden.
Ben jij er al over uit of je de eierstokken laat verwijderen? Ik sta ook nog voor die keuze, maar weet het echt nog niet.