dinsdag 4 september 2007

Oude en nieuwe contacten

Leuk om te merken dat mijn blog na al die maanden nog steeds gelezen wordt en om dan te horen "ik heb weer even bijgelezen".
Zo kreeg ik gisteren weer een lief kaartje van mijn tante en oom uit Hoogvliet waarop ze aangaven regelmatig via de computer mee te kijken. Bedankt !
Ook voor de andere kaarten die ik afgelopen weekend weer mocht krijgen, bedankt !
Gelukkig durven ook mensen die al maanden niets van zich hebben laten horen, en bij wie ik zelf op het punt stond om nu maar weer eens actie te gaan ondernemen weer contact te zoeken.

Het leuke van de blog is dat ook oude contacten herleven.
Via de tam tam had Arja een oud collega, die ik 20 jaar niet gezien heb, over de borstkanker gehoord en na een berichtje wat ze eerder op het blog heeft achtergelaten zijn we weer met elkaar in contact gekomen.
Vanavond gaan we samen uit eten. Leuk, we hebben heel wat bij te praten, zeker omdat zij ook lotgenoot blijkt te zijn.

Afgelopen week werd ik door een Schiedamse bloglotgenoot benaderd.
Zij stuurde me een gedicht wat ze zelf geschreven had in de periode dat zij met haar behandelingen bezig was.
Binnenkort start zij met het geven van mandalacursussen.
Haar blog de Maanvlinder waarop info over de cursussen te vinden is heb ik op haar verzoek bij de links geplaatst.

Gisteravond heb ik mijn eerste aquarelles gehad (vandaag overdag kon ik al meteen niet) en waar ik al bang voor was gebeurde ook, een moeder van een oud schoolvriendinnetje van K. zag me daar en schrok overduidelijk bij het zien van mij met mijn pet op.
Bij het stellen van de standaard vraag zag ze al genoeg, gelukkig kon ik antwoorden "even een tijdje wat minder maar het komt gelukkig weer goed".
Op zo'n avond kom je om iets gezelligs te doen dus gesprekken houd je oppervlakkig.
Merk wel dat ik er vervolgens heel de dag mee in mijn hoofd loop en haar kennende zij waarschijnlijk ook. Ik ga actie ondernemen !!

Car


OKTOBER 2004: BORSTKANKER.


Perfectionistisch als ik ben,
liet ik mijn borstkanker ontdekken
in oktober-internationale borstkankermaand.
Strakke planning, toch?
Overal in de stad hangen dan
grote aanplakbiljetten,
er verschijnen nieuwe verhalen
in boeken en tijdschriften,
radio en t.v. doen ook mee.
Elk jaar in oktober
een herdenking, een herinnering
aan mijn gestorven borst.

Mijn dikke bos chemokrullen
is een dagelijkse herinnering
aan erna.
Mooie krullen, hoor.
Medevrouwen zeggen me dromerig:
“goh, wat prachtig, die krullen,
dat wil ik ook wel!”
dan antwoord ik:
“neem een keer een paar chemootjes,
daar knapt je haar enorm van op!”

Medevrouwen zeggen me spijtig:
“o jee, ik ben toch zó verbrand,
ik heb véél te lang in de zon gelegen”
dan antwoord ik:
“laat je eens een poosje flink bestralen,
na een okselkliertoiletje,
dan hoef je nooit meer zo lang in de zon.”

Medevrouwen zeggen me jaloers:
“ah, wat zie je er gezond blozend uit
en wat heb je een lekker kleurtje op je gezicht.”
Dan antwoord ik:
“doe een fijne hormoontherapie,
daar kom je prachtig volslank uit tevoorschijn
en heb je 2 keer per uur
een heerlijk kleurtje van de opvliegers.”

Medevrouwen zeggen me verdrietig:
“bah, nou ben ik wéér ongesteld!”
Dan antwoord ik:
“ga toch aan de Tamoxifen,
dan ben je daar zó van af,
je raakt alleen maar vervroegd in de overgang.”

Medevrouwen zeggen me verbaasd:
“zo, wat zie jij er jong uit!”
Maar ik voel me vaak oud,
verminkt,
heb pijn in spieren en botten,
word gek van de opvliegers,
ben 15 kg. dikker
en voel altijd
het zwaard van Damocles boven mijn hoofd.

Zo, dat venijn moest er even uit!
Ik hijs mij in m’n prothese-bh
en worstel me lachend verder
door m’n leven.
Wéér een jaar voorbij
in goede gezondheid!
Ik lééf!!


MARIANNE
20 sept. 2006

7 opmerkingen:

Marianne zei

Hoi Carla,

Wat ontzettend leuk om m'n gedicht en mandala hier te zien!!
En dan heb je ook mijn blog nog gelinkt...dankjewel!

Ik hoop dat je het heel erg naar je zin gaat krijgen op aquarelles!

kus, Marianne

Anoniem zei

even een reactie naar Marianne over haar gedicht waarin zoals zij zegt haar venijn kwijt moet. Alle respect voor die vrouw. Naar voor haar die kanker. Maar wat betreft het gedeelte over te vroeg in de overgang en gewichtstoename. Weet Marian dat er ook honderden vrouwen zijn die vroegtijdig hun baarmoeder hebben moeten laten verwijderen en daardoor ook vervroegd in de overgang komen met alle vervelende bijkomstigheden waar zij het over heeft.Kijk om je heen en luister eens naar andere mensen die ook 'iets'kwijt zijn al was dat dan niet vanwege kanker.Ik bedoel dit niet hatelijk maar wijs er op dat het leven waard is geleefd te worden en hoop dat een ieder de kracht vind om met een open mind zijn lot te dragen

Anoniem zei

Superleuk gedicht. Ik heb er enorm om moeten lachen. Even naar de anoniem die reageerde: Van alleen baarmoederverwijdering komen vrouwen meestal NIET in de overgang. Bovendien worden vrouwen die om een andere reden vroeg in de overgang komen, niet geconfronteerd met brandplekken van de bestraling en krullen omdat ze eerder kaal waren door de chemo. Daarnaast komen we niet alleen in de overgang, maar worden ook nog eens alle andere oestrogenen in ons lijf om zeep geholpen, wat dus een aantal aanvullende klachten geeft. Ik vind het een beetje een zielige reactie.

Anoniem zei

Ha Car, hihi,... goed verhaal, herkenbaar ook.... Oja, voor die anoniem die reageert: Sorry, ik vind het een ontzettend kinderachtige reactie. Blijkbaar weet je niet wat het is als de dood in je nek hijgt (want ja, kanker, daar kun je DOOD aan gaan, en ja, OOK borstkanker. Ookal is het de best te genezen kanker, het is ook de redem die zorgt voor het hoogste percentage overledenen onder jonge vrouwen).

Los van dat alles, je eigen ellende is altijd het ergst. Als ik op iemand's teen ga staan, heeft ie daar meer last van dan dat ik (en jij) kanker heb. Je hoeft heus niet te kijken naar mensen die 'zieliger' zijn, dat helpt namelijk geen moer. Je mag best onder ogen zien dat het gruwelijk cru is dat juist wij kanker hebben gekregen. We knokken hard om te overleven maar de prijs is behoorlijk hoog....

Anoniem zei

Wauw, wat een super gedicht!! Zo herkenbaar.... Mag ik het met jouw log en marianne's vermelding plaatsen op mijn log? Het gedicht dekt de volledige lading van wat ons bezig houdt!!!
Is het nog om te doen, iedere dag naar het ziekenhuis?
Ik zit er lichamelijk en geestelijk een beetje doorheen. De ellende en verdriet om mijn moeder en al 12 weken iedere dag naar het ziekenhuis gaat zijn tol eisen.
Meid, sterkte de komende weken. We horen elkaar!
Liefs,
Mandy

Marianne zei

Beste anoniem,
Je hebt dus duidelijk niets van het gedicht begrepen!
Bovendien suggereer je, omdat ik over mijn eigen situatie een cynisch gedicht schrijf, dat uitvergroot om iets duidelijk te maken, dat ik alle andere ziektes/ellende/problemen enz. onbelangrijk en niet ernstig vind.
Daarmee beledig je mij niet alleen, maar je geeft hiermee ook aan dat je mij totaal niet kent!
En, beste Anoniem, dat is dan wederzijds, want jij blijft liever anoniem met je venijn...

Alle anderen: bedankt voor jullie reacties!!
Mandy, ik voel me vereerd.

liefs, Marianne

Anoniem zei

Wat een prachtig gedicht, zo herkenbaar.........

Ook al zijn ze nog zo goed bedoeld, het doet zeer, de opmerkingen....

Wat mij erg raakt is als er gezegd wordt:"waardeer je het leven nu niet veel meer, nu je kanker hebt gehad"? Nou sorry, ik waardeerde het leven altijd al, ik was al positief en ik genoot al volop van alles, daarvoor had ik écht geen kanker hoeven te krijgen.......