zondag 1 maart 2009

Afbreken is begonnen

M. was vandaag weer enigzins opgeknapt en kon direct aan de bak.

Om 10 uur stond pa al voor de deur om met het afbreken van de tuin te gaan beginnen, eind van de week moet de boel tenslotte leeg zijn.
Het watersysteem wat de afgelopen jaren in gedeeltes vanuit Spanje is aangevoerd en de elektriciteitskabels zijn verwijderd evenals menige plant.
Gisterennacht kwam ik opeens op het idee om bij vd Dussen in Nieuwerkerk oppot potten te gaan lenen.
Zonder problemen kregen we gistermiddag enkele tientallen vooral grote bakken mee, zonder ook maar een cent statiegeld te betalen. Wat blijft dit toch ondanks dat ze zo groot zijn geworden een geweldige kweker met vooral hart voor planten.
Hierdoor heb ik vooral de planten waar ik aan gehecht ben kunnen redden.
Heel veel planten hebben een verhaal, dat stekje van Opa gekregen wat zo verschrikkelijk woekert en nu toch maar is afgevoerd, de plant die volgens mijn moeder bij mijn oom Hennie zo prachtig in de tuin staat en bij ons dus Hennie heet.
De lavatera die we toen we vijftien jaar geleden in Sissinghurst, Engeland kwijlend rondliepen en meenamen toen het huis nog helemaal niet opgeleverd was. In eerste instantie heeft hij zelfs nog een tijdje bij Mir in de tuin gelogeerd.
En dan de planten die we tijdens een fietstochtje op de Utrechtse heuvelrug vonden die nu eindelijk groot zijn. In de stromende regen is M. indertijd alleen terug gefietst om de auto op te halen zodat de boel vervoerd kon worden. Ik had weer eens iets teveel gekocht.
Mijn zus plaatste vandaag 50 skimmia's in haar tuin, wij hadden onze handen vol om die ene van ons in een kuip te krijgen.
Bij menige plant stond ik vandaag te roepen dat hij echt niet weg mocht, en de mannen maar scheppen.
Bij buren die echt niet gaan ophogen konden we een lading planten parkeren en de overige zijn op de oprit geplaatst. Nat houden de komende weken.
Dinsdag nog een ritje richting vd Dussen maken om nog meer potten op te halen, ik wil nog meer redden.
Pa ging uiteindelijk met een tuintafel richting huis, die moet ook ergens overleven.
Of hij nog terug komt gaan we nog "uitvechten".

Car



1 opmerking:

Mir zei

Als onze skimia's zo groot worden halen we er om en om wel een uit. Maar het moet nu ook al wat lijken he. Anders is het zo lang een kale boel.