maandag 5 januari 2009

FNV steunt vrouwen met borstkanker door nachtdienst

De eerste "normale" dag van het jaar 2009.
M. mag weer uitrusten op zijn werk, K., met een dubbele broek aan en een thermoshirt kon weer op zijn fiets stappen om naar school te gaan.
Eens per 14 dagen komt onze hulp mij helpen met de zwaardere huishoudelijke klusjes. Aan het eind van de ochtend was ons huis dan ook weer spik en span en was ik weer eens even alleen.
Heerlijk, een opgeruimd huis aan het begin van de week geeft mij zoveel rust en tijd.
In de vrieskou kletsend met de buurvrouw kreeg ik te horen dat de inbraak op eerste kerstdag waarvan we in de krant hadden gelezen, plaats had gevonden bij onze naaste buren.
Het moet een mens altijd eerst zelf overkomen want hoe jammer is het dat zij geen actie hadden ondernomen n.a.v. de beveiligingsofferte die ik na onze inbraak enige jaren geleden bij hen had afgegeven. Een inbraak overkomt tenslotte alleen je buren.
Dit bericht typeerd ook weer het stadse en individuele karakter wat het overgrote deel van de bewoners van de straat kent, mensen stellen zich als nieuwe buren niet meer voor en van zoiets belangrijks als een inbraak moeten buren via via horen.
Wonend in een klein dorp kan je je hier hopelijk niets bij voorstellen.
Luisterend naar de radio waar de beëdiging van de eerste Marokaanse burgemeester Ahmed Aboutaleb te horen was kwam ook het volgende bericht voorbij:

Het Bureau Beroepsziekten (BBZ) van vakbond FNV gaat vrouwen die vermoeden dat zij borstkanker hebben gekregen door jarenlange nachtarbeid helpen.
Aanleiding vormt berichtgeving over Denemarken, waar recent een tiental vrouwen met borstkanker een schadevergoeding kreeg, omdat hun ziekte veroorzaakt is door nachtwerk.

Nachtdienst
BBZ-directeur Jan Warning spreekt van een doorbraak in de discussie over borstkanker en nachtdienst. Ook in Nederland moeten vrouwen met borstkanker nagaan of langdurig nachtwerk mogelijk de oorzaak is geweest, meent hij.

Melatonine
In Nederland presenteerde de Gezondheidsraad (GR) in 2006 een rapport over de relatie tussen nachtarbeid en borstkanker.

De GR concludeerde op grond van internationaal onderzoek dat er een verband is tussen langdurig in de nachtdienst werken en borstkanker. Borstkanker kan veroorzaakt worden door een tekort aan melatonine. Dit hormoon reguleert het slaap-waakritme en wordt minder aangemaakt bij nachtwerkers.

Zorg
De FNV vindt dat de ontwikkelingen in Denemarken ook gevolgen moeten hebben voor Nederland, omdat hier twaalf procent van de werkende vrouwen regelmatig 's nachts werkt, zoals in de zorg.

'Hogere kans'
Jan Warning, directeur van Bureau Beroepsziekten FNV: ‘Er is genoeg onderzoek dat aantoont dat nachtarbeid een 30% hogere kans geeft op borstkanker. Door vrouwen niet langer dan tien jaar regelmatig nachtarbeid te laten doen zou je het aantal gevallen van borstkanker aanzienlijk kunnen verminderen.'

Beroepsziekten
Vrouwen die vermoeden te maken te hebben met borstkanker door nachtdiensten kunnen zich melden bij het Bureau Beroepsziekten (BBZ) van de FNV.

Bron: FNV

p.s. 's avonds was er in het nieuws dat de borstkankervereniging het onderzoek bestrijd.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb gelezen dat ze in Denemarken schadevergoedingen uiteenlopend van 13 duizend tot 134 duizend euro kregen.

Nu ben ik zelf ook naarstig op zoek naar een organisatie die ik de schuld kan geven van mijn borstkanker. Iemand suggesties?

(ik weet een heleboel leuke dingen die ik van dat geld zou kunnen doen)

Mir zei

Dit kan jij ook de schuld niet geven. of het moet meetellen dat K. je de eerste jaren van zijn leventje regelmatig uit je slaap heeft gehouden?