dinsdag 21 augustus 2007

Slaat de therapie aan ?

Slaat de therapie aan ?

Die vraag is de afgelopen maanden een paar keer gesteld en ook ikzelf vraag me dat natuurlijk af.
Weten doe je het echter niet dat moet de toekomst uitwijzen. Ik moet er echter wel vanuit gaan en daar heb ik gezien de percentages die ik van mijn oncoloog heb ontvangen ook wel alle rede toe.

Van lotgenoten had ik gehoord dat de oncoloog tijdens een bezoek een computerscherm had laten zien met daarop op hen van toepassing zijnde wetenschappelijke percentages van kans op genezing en terugkeer van de kanker.
Bij mijn laatste bezoek heb ik hier om gevraagd maar de vervanger had geen toegang tot het programma.
Het bleef me echter bezig houden en de volgende afspraak is pas over drie maanden.
Vandaar dat ik mijn oncoloog een brief heb geschreven en afgelopen week een telefoontje kreeg met de vraag of ik wel statistieken kon lezen waarna hij me een uitdraai toestuurde.
Hieruit blijkt dat in mijn geval (let op het is afhankelijk van soort tumor en diverse andere factoren) na 10 jaar na alleen een operatie en bestralingen 26% van de vrouwen een herhaling van de borstkanker ondervinden. 1% is overleden aan een andere oorzaak.
Door chemotherapie neemt dit percentage af met 12% en de hormonaletherapie voegt er nog eens 5% aan toe.
Als ik de hormonaletherapie dus afmaak is de kans op terugkeer 9%
(en 1% kans die elke vrouw heeft, de bekende opmerking ik kan ook onder een auto lopen)

De afspraak bij de radiotherapeut heeft me niet de gehoopte vervolgafspraken opgeleverd.
Woensdag mag ik terugkomen voor de uitleg over de radiotherapie door een voorlichtingslaborant waarna ik de simulatiedatum te horen krijg.
Dan weet ik pas wanneer de eerste bestraling is zodat ik wat sociale afspraken kan gaan plannen.

Car


3 opmerkingen:

Anoniem zei

He die Car, wat een lekkere vakantie zeg. Daar keken jullie dan zo naar uit. Maarja, je moet zijn waar je je het prettigst voelt. Het weer heeft ons allen niet echt meegezeten. Op deze manier kan het een volgende caravantrip alleen maar beter worden. Heel veel sterkte met de komende bestralingen. Je bent al al zo'n tijd positief, dus blijf positief! (ik heb wel makkelijk lullen, maar ik vind het knap hoe je je er door heen slaat)
groetjes Anita

Anoniem zei

Wat goed, een hele positieve berekening van je kansen!!! Je gaat na de behandelingen gewoon aan je nieuwe leven beginnen! X, Mandy

Anoniem zei

Hoi Car, hoewel het statistieken blijven en je nooit weet waar je precies staat, heb je wel reden om hoop te hebben. Die vraag of de therapie aanslaat, krijg ik ook steeds, maar sinds gisteren kan ik zeggen: "Ja, de tumor is weg"

Hang in there, nu is het blokken, maar als je daarmee 80 wordt, was het meer dan de moeite waard, toch?