dinsdag 16 februari 2010

Adiana

Doordat ik afgelopen zomer de beslissing nam om niet langer Zoladex (de spuiten zoals mijn moeder ze noemt) te gebruiken zijn mijn hormoonwaarden weer op gaan lopen en is sinds een drietal maanden mijn cyclus hersteld.
Mooi zou je zeggen, de boel werkt weer maar als 43 jarige moeder van een bijna volwassen zoon komt er dan toch weer een ander probleempje om de hoek kijken : anticonceptie.
Afgezien van het feit dat ik helemaal niet zwanger mag worden moet ik er ook echt niet meer aan denken, de fase van kleine hummels hebben we gehad, de fase van weer vaker samen op pad is aangebroken.
Hormonale anticonceptie is gezien de hormoongevoeligheid van mijn borstkanker geen optie meer, (angst) M(an) richting dokter sturen bleek ook geen goed idee dus heb ik besloten om zelf baas over eigen buik te blijven en over te gaan tot sterilisatie.
In mijn hoofd betekende sterilisatie bij een vrouw een zwaarder ingreep dan bij een man, enig speurwerk op internet vertelde echter dat er nieuwe methodes bestaan waarbij er geen sprake meer is van snij en narcose werk.
Een nieuwe methode, de Adiana methode word nog maar op 5 plaatsen in Nederland uitgevoerd.
Deze nieuwe patiëntvriendelijk methode heeft als groot voordeel dat er niet gesneden hoeft te worden en zelfs een verdoving vaak niet noodzakelijk is. De hoeveelheid lichaamsvreed materiaal die wordt ingebracht is minimaal.
Na de behandeling die niet langer dan 15 minuten duurt kan je direct naar huis.

Vanmorgen ben ik naar het Spaarne ziekenhuis in Hoofddorp gereden voor een intake gesprek. Omdat sterilisatie niet meer in het basis-verzekeringspakket zit was een officieel intake gesprek noodzakelijk.
Naast het maken van een echo hield dit niet meer in dan het overhandigen van een overeenkomst waarin de betaling werd geregeld. (vanuit het aanvullende pakket vergoed de verzekeraar uiteindelijk toch deze behandeling)
De arts vertelde dat ik patiënt zeventien was waarbij hij deze behandeling uit zou voeren en vroeg of ik deze behandeling via het internet had gevonden zodat ik vervolgens de verwijsbrief voor mijn huisarts kon dicteren.
Inderdaad mijn huisarts was van het bestaan van deze methode (nog) niet op de hoogte, hij wordt tenslotte in de ziekenhuizen hier in de omgeving niet uitgevoerd.
Onderhand ben ik er echter wel achter dat het meer oplevert om zelf te dokteren.

Ergens in april of mei word ik opgeroepen en is ook dit probleem(pje) weer getekkeld.

link naar een uitzending van chirurgenwerk

Car

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Carla, ik heb een week of 2 a 3 geleden (op een zondag) bij een programma, deze ingreep een paar een gezien, bij verschillende mensen. Dit ging super,hier zag je ook hoe de ingreep gaat. Hier werd ook verteld dat dit een heel nieuwe methode is. Maar als je me vraagt hoe dat programma heet????? ik zou het niet meer weten. Het was op de dag, in dit programma, zie je volgens mij ook mensen (bn-ers) naar die Bergerkliniek gaan. Succes met zoeken. groetjes Anita

Unknown zei

Hoi,

Ik zit er ook over na te denken, het lijkt mij een geweldige oplossing. Geen hormonen meer!

Maar volgens mij vergoed mijn zorgverzekeraar het niet omdat het onder plastische chirurgie valt? Heel vaag..

Nu is mijn vraag, weet je wat het kost als je het zelf moet betalen?

Groetjes Pamela

Car zei

Pamela,

Je hebt een afgeschermd blogger profiel dus ik kan je niet rechtstreeks benaderen.
De behandeling kost als je hem zelf moet betalen 1250 euro.
Maar als je zorgverzekeraar sterilisatie vergoed dan wordt ook deze methode vergoed. Mail me anders even o.v.v. een emailadres dan kan ik je nog wat nader informeren.

Pamela zei

Hoi Car ik kon je mailadres nergens zien..
Wil je mij mischien mailen?
pamela1g@hotmail.com

Succes met jullie Florida avontuur!!