vrijdag 14 augustus 2009

Blootgewoon en blessure

Gisteravond was de derde uitzending van het KRO programma Blootgewoon waarin een aantal amadinnen voor het goede doel de-Amazones uit de kleren gingen en zich letterlijk bloot gaven.
Superstoer van deze meiden.
Helaas hebben ze niet gewonnen en zal de keuze van het nederlandse publiek bepalen of ze alsnog op de blootkalender komen te staan die voor het goede doel verkocht gaat worden.
Komende week kan er op de foto die jij het mooiste vond gestemd worden:
http://www.blootgewoon.kro.nl/afleveringen/aflevering3/fotoalbum_Amazones_flash.aspx

Ik heb met enige verbazing naar het programma zitten kijken mij wederom realiseerend dat als je een amputatie of reconstructie ziet dit een zeer confronterend en schokkend beeld voor de buitenwereld kan geven. Normaal zit die boezem netjes opgeborgen in een blouse en heeft de buitenwereld geen zicht op welke ravage innerlijk en uiterlijk de kanker aanricht.
Tijdens de vakantie heb ik het zelf nog ervaren toen een mede reizigster tweezijdig geamputeerd topless op de boot lag te zonnen. Hoe vaak ik het toch al gezien heb, ik was toch even van slag en dorst haar niet te vertellen hoe superstoer en dapper ik haar vond.
Voor mijzelf hadden de foto's wel iets minder zoet en bloter mogen zijn waardoor ze misschien nog meer impact zouden hebben. Geeft voor mij maar weer aan dat de ene ziekte de andere niet is en elk mens belevingen anders ervaard.
Anita Witzier die vanwege haar reuma toch ook moet weten wat ziek zijn voor impact heeft wist zich bij het aanzien van een van de littekens even geen houding te geven.
In het Limburgsdagblad stond een artikel over Guy van Grinsven de fotograaf.

Bij die fotosessie van de amazones was een vrouw die dolgraag naakt wilde schommelen. Ze had haar hand geblesseerd, die was helemaal dik. Schommelen was erg pijnlijk, want ze kon met die hand het touw nauwelijks vasthouden. Maar ze wilde het per se.

Bijzonder dat een fotograaf die zo intens met een groep meiden aan het werk is geweest niet geïnformeerd is over lymfeoedeem wat een van de gevolgen kan zijn van een okselkliertoilet.
De Amazones hebben nog heel wat werk te verrichten.

Car

1 opmerking:

Riet zei

Ik ga stemmen Car! Heb de uitzending ook gezien, ik vond de foto's prachtig.

Mooie uitspraak kwam voorbij: "Stoer dat we zo op de foto gaan? Je bent stoer als je na alle behandelingen nog kunt lachen".

Ik moest weer denken aan Texel. wat hébben we gelachen....

Liefs Riet