woensdag 8 april 2009

Onderzoek naar de werking van Tamoxifen

Het blijft dealen met de bijwerkingen van de hormoontherapie.
Steeds vaker schiet er de afgelopen periode door mijn hoofd of kwaliteit van leven niet verheven is boven het risico dat ik loop als ik zou stoppen met de therapie waardoor de kans op de terugkeer op de kanker misschien groter is.
Een lotgenoot wees me op het volgende onderzoek waarop zij gewezen is door een coordinator Informatiecentrum Oncologie, mijn internist heb ik al verzocht of hij me aan wil melden.
Ook al is het een wetenschappelijk onderzoek toch zou een uitslag me kunnen helpen bij het nemen van een beslissing.

Tamoxifen wordt in ons lichaam omgezet in het eigenlijke werkzame
bestanddeel: endoxifen (tamosifen is een voorloper van de echt werkzame
stof)
Dat gebeurt door het enzym CYP2D6.
Dat enzym werkt bij 5 to 10% van de blanke bevolking minder dan gemiddeld, en allerlei onderzoek heeft aannemelijk gemaakt dat bij patiënten met zo’n minder sterk werkend
enzym het middel ook minder effectief is.
Gemiddeld genomen bij grote groepen patiënten meer terugkeer van kanker, kortere overleving!

De consequentie van een minder werkend enzym kan zijn dat de dosis
hoger gekozen moet worden, of dat wellicht beter uitgeweken kan worden
naar een ander middel.
Als je het niet test kan het dus zo zijn dat je het 5 jaar slikt met
alle bijwerkingen en dat dan achteraf blijkt dat het helemaal geen zin
heeft gehad.
Testen is redelijk eenvoudig. In het Erasmus MC gebeurt het standaard.
Voor meer informatie kun je de volgende link gebruiken:
http://www.erasmusmc.nl/akc/research/Farmacogenetica
Na het lezen van de introductie kun je rechts klikken op CYP2D6 voor
preciezere informatie

Op deze website kun je ook een aanvraagformulier downloaden (onder
diagnostiek, bovenste link)
Ze hebben alleen 4 ml EDTA bloed nodig. Allemaal erg simpel dus.

Car

4 opmerkingen:

Mir zei

Wel raar dat je dit weer zelf moet uitdenken, en dat het niet bij de standaard procedure hoort. 5 jaar zinloos medicijnen kost toch meer dan zo'n testje lijkt me zo. Ideetje voor je oncoloog?

Car zei

Het hoort nog niet bij de standaard procedure omdat dit onderzoek nog een studie is.
Ik heb echter gehoord dat het in het Erasmus al standaard toegepast wordt.

LadyDaan zei

Hoi Car,
Gisteren deel 1 van mijn APK gehad: Alles O.K.!!
Ik heb jouw verhaal uitgeprint en het mijn oncoloog laten lezen. Hij zei er niet heel veel over, maar wel dat hij het met zijn collega uit het Erasmus gaat overleggen en op korte termijn mij bericht met zijn uitleg en ideeen. Je hoort het vervolg.
Liefs LadyDaan

Anoniem zei

hallo ladydaan , wat is het vervolg geweest van jou traject tamoxifen ?
Slik nu een jaar tamoxifen en vind het verschrikkelijk !
Dus ook ik overweeg om verder te kijken om de kwaliteit van leven op te kunnen verbeteren.....
Groetjes, H.F.