donderdag 4 oktober 2007

Overgang naar de Reinier de Graaf

Overstappen tijdens een behandeltraject is best wel een stap en ik kan me dan ook goed voorstellen dat menigeen dit niet ziet zitten.
Vandaag had ik de eerste afspraak met mijn nieuwe oncoloog in het Reinier de Graaf Gasthuis.
Nadat ik op 14 september mijn dossier had opgevraagd ben ik vorige week gaan bellen omdat het verdacht stil bleef.
De brief bleek nog niet ontvangen te zijn. (of nog niet verwerkt)
Een welwillende medewerkster heeft echter direct actie ondernomen en vrijdag lag de brief op de mat dat het dossier was overgedragen.
Kort voor de afspraak met de oncoloog bleek echter dat de overdracht uit precies een A4 tje bestond.
Snel ben ik hierop naar de afdeling radiotherapie gelopen waar een vriendelijke medewerkster bereid was om even mijn dossier te kopieeren. Zonder een PA verslag is het lastig praten met een arts.
Hierop volgde een goed gesprek met een arts die overkwam als een mens die ook naar de persoonlijke situatie kijkt.
Tijdens doorlezing van het dossier werden direct heel wat vragen beantwoord die ik zo direct van mijn meegebrachte vragenlijstje kon schrappen. Met deze arts valt gelukkig wel te communiceren.
Binnenkort volgt er een botdichtheidsscan omdat er kans is op botontkalking ten gevolge van het gebruik van de tamoxifen. Zo ontstaat er een 0 meting zodat dit de komende jaren in de gaten gehouden kan worden.
Mijn bloedwaarden waren helemaal terug op het oude nivo, de hormoonwaarde die nu niet geprikt was wordt binnenkort opnieuw bepaald zodat er gekeken kan worden of de Zoladex zijn werk goed doet. (weten we direct of we geen risico meer lopen op kleine kippies)
Omdat het Vlietland de mamma en scan foto's niet overdraagt aan het ziekenhuis worden er zodra dit weer mogelijk is nieuwe gemaakt.
De arts stelde voor om geen nieuwe chirurg in het ziekenhuis te zoeken maar alle controles door hem uit te laten voeren, vond ik een prima idee.
Kan er weer een arts van het lijstje geschrapt worden.

Wat ik al vermoedde werd ook bevestigd.
In het Reinier de Graaf had ik mee kunnen doen aan een trail (onderzoek) en de keuze gekregen om niet over te gaan tot ruiming van de okselklieren maar er voor te kiezen om deze mee te bestralen. Achteraf heb ik er helemaal niets meer aan maar ik had deze keuze graag gehad.
Tot voor kort ging ik er vanuit dat de behandeling in elk ziekenhuis gelijk was en er volgens protocollen gewerkt werd, blijkt dus niet helemaal zo te werken.
Vanaf nu ga ik me hier nu wel bij neerleggen.

Over 6 weken staat de volgende afspraak.
Zowel M. als ik hebben heel veel positieve energie door dit gesprek gekregen.
Ben happy met mijn stap.

Gisteren is mijn borst van nog meer lijnen voorzien. Het kleine veld, de plek waar de tumor heeft gezeten is in kaart gebracht en zal vanaf maandag nog 10 keer een dosis straling ontvangen.
Het eind is in zicht en ik kan gaan aftellen.

Car

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Car, dit klinkt een stuk beter. Fijn dat je vragen beantwoord zijn. Nog 10 bestralingen en ik nog 13 en dan zijn we klaar. Gaan we eens goed vieren !!!!

Anoniem zei

Hoi Carla
Nou ik vind het heel knap dat je bent over gestapt naar een ander ik had dat nooit gedurfd, maar je gevoel zegt al dat het beter is en dat zijn alleen maar pluspunten voor jezelf.En voor die laatste weken, heel veel succes en sterkte en de groeten aan Marcel en Kevin.
Groetjes Elly en Margo